Skip to content

WooCommercen vahvuudet ja heikkoudet

WooCommerce on suosituin verkkokauppamoduuli WordPressille, joka on avoimen lähdekoodin sisällönhallintajärjestelmä (CMS). WordPress on maailman käytetyin verkkosivualusta, ja sitä käyttää arviolta yli 60% kaikista verkkosivuista¹. Se julkaistiin ensimmäisen kerran vuonna 2003, ja siitä lähtien se on kasvanut merkittävästi.

Koska WordPress on WooCommercen taustalla saa WooCommerce-kauppias "kaupanpäälle" myös suositun alustan yrityksen kotisivuille ja blogille.

WooCommercen vahvuudet

Joustavuus: WooCommerce on erittäin joustava, mikä tarkoittaa, että voit räätälöidä kaupan toiminnallisuutta tarpeidesi mukaan. Voit lisätä uusia tuotteita, asettaa erilaisia hintoja, määrittää toimitus- ja maksutapoja, ja paljon muuta.

Avoimuus: WordPress ja sitä kautta myös WooCommerce, on lisensoitu avoimen lähdekoodin lisenssillä. Tämä parantaa tietoturvaa ja laskee kustannuksia (alustat ovat ilmaisia). Tuote- tai asiakasata ei myöskään jää jumiin järjestelmää

Laajennukset: Kuten WordPress, myös WooCommerce tukee tuhansia lisäosia (plugins), jotka voivat parantaa verkkokauppan toiminnallisuutta. Näitä voivat olla esimerkiksi erilaiset maksu- ja toimituslaajennukset tai laajennukset markkinointi- ja SEO-tarpeisiin.

Yhteisö ja tuki: WooCommerce on suosittu valinta verkkokauppiaiden keskuudessa, joten sillä on suuri yhteisö ja laaja valikoima resursseja. Saatavilla on myös useita ohjeita ja tukimateriaaleja sekä WooCommerceen että sen erilaisiin laajennuksiin.

Kustannustehokkuus: WooCommerce itsessään on ilmainen. Voit joutua maksamaan joistakin laajennuksista, mutta yleisesti ottaen se on kustannustehokas tapa luoda verkkokauppa verrattuna muihin kaupallisiin alustoihin. Kehittäjiä (eli kilpailua) on paljon ja kehitystyö on suhteellisen nopeaa.

WooCommercen puutteet

Huonolaatuiset lisäosat: Joustavuus ja iso määrä laajennuksia on etu, mutta kolikolla on kääntöpuolensakin. Lisäosien joukkoon mahtuu myös laadullisesti huonoja lisäosia, jotka voivat hidastaa sivustoa tai olla jopa tietoturvariski. Siksi lisäosia valittaessa kannattaa tutustua niiden maineeseen ja tekniseen toteutukseen ennen hankintaa.

Kompleksisuus: WooCommerce tarjoaa paljon ominaisuuksia ja mukautusmahdollisuuksia, mutta sen käyttöönotto ja ylläpito voivat olla monimutkaisia, erityisesti käyttäjille, joille WordPress ei ole tuttu.

Raportointi: WooCommerce ei tarjoa kovin hyviä raportteja, tätä on kuitenki mahdollista parantaa joillakin lisäosilla. Kirjanpitoon saatavat raportit eivät myöskään välttämättä vastaa tarpeita.

Ei-suomalainen: WooCommerce on kehitetty Yhdysvalloissa ja suurin osa lisäosista on kehitetty ulkomailla.

Monivarastuki: WooCommercelle ei tue useampaa varastoa, eikä tarjolla kovin hyviä monivarastolisäosia.

Asiakastuki: Vaikka WooCommerce-yhteisö on aktiivinen ja resurssit laajat, WooCommerce itsessään ei tarjoa omistautunutta tukipalvelua. Tämä tarkoittaa, että saatat joutua luottamaan yhteisöfoorumeihin tai ulkoistamaan tuen kolmansille osapuolille.

Kaikki nämä puutteet ovat ratkaistavissa, mutta niiden ratkaisu aiheuttaa yleensä kuluja tai lisätyötä kauppiaalle ja ne on hyvä tiedostaa alustaa valitessa.